ImpactaT és una associació precursora i pionera en el camp del Teatre de l’Oprimit i del Teatre Social a Catalunya i a tot Espanya. Dia rere dia, des de l’any 2006, s’esforça per continuar apropant aquesta disciplina i les seves tècniques a tots els col·lectius, tant arreu del país com a l’estranger.

Des dels inicis de la seva ja llarga trajectòria, ImpactaT ens ha parlat de transformació social a partir del teatre, mostrant altres maneres de treballar el fet social que, si bé tenen un component educatiu, s’allunyen, però, del treball educatiu més convencional i tradicional. Així doncs, l’entitat utilitza el teatre com a mirall de la realitat social que ens envolta i com a eina de reflexió i transformació social.

Tot plegat, per millorar el nostre entorn i trobar solucions als nostres conflictes.

Anna Caubet i Silvia De Toro, fundadores de l’entitat, actrius especialitzades en teatre social i teatre de l’Oprimit i pioneres en la introducció d’aquestes disciplines a Catalunya i a l’Estat espanyol (Anna Caubet fou una de les fundadores de Forn de Teatre Pa’tothom, la primera entitat de teatre social de tot l’Estat).

Cada projecte disposa, a més, d’un equip de professionals formats en les tècniques del teatre social i provinents de diferents camps relacionats amb l’educació i les ciències socials.

Premi BBVA de Teatre.
ImpactaT ha rebut el premi BBVA de Teatre. Un reconeixement especial a la nostra trajectòria professional de teatre social.

El Premi BBVA de Teatre és una plataforma de suport al teatre professional. El Premi és un projecte sociocultural i artístic que l’any 2001 va iniciar l’antiga Obra Social de Caixa Manlleu. El Premi BBVA de Teatre aposta per la qualitat, la professionalitat i el risc; valors que volem compartir amb el públic.

13 de maig de 2019. Teatre Atlàntida de Vic.

10X10′ CÀPSULES D’INNOVACIÓ SOCIAL. (6a Edició).
Diversitat cultural, inclusió social. Com normalitzar la diversitat de la població en la comunitat local.

El Projecte Actuem! D’ImpactaT va estar escollit el per ser un dels 10×10 de les Càpsules d’innovació Social. L’objectiu d’aquestes jornades es promoure l’intercanvi de coneixement innovador entre entitats del sector públic i del tercer sector. Vam donar a conèixer el Projecte Actuem! Com el teatre aporta als joves recursos, eines i estratègies per mitjà de l’art i el teatre per transformar la seva realitat, resoldre els seus conflictes i fer sentir la seva veu…

16 de març de 2018. Auditori del Cosmocaixa Barcelona (Museu de la Ciència).

Utilitzant el teatre com a mirall de la realitat social que ens envolta i com a eina de reflexió i transformació social, ImpactaT ha creat:

  • Més de 40 peces de teatre fòrum sobre diferents conflictes socials.
  • Espectacles teatrals: La parella ideal, Pan y circo, No vaig demanar néixer, Vermell i Sense pausa.
  • Projectes de teatre social per a joves: Actuem! Teatre social per a joves; Deslimita’m, Trobada de teatre social per a joves.
  • Tallers d’intervenció per mitjà del teatre amb diversos col·lectius.
  • Teatre comunitari amb diversos col·lectius.
  • Teatre social intraescolar i extraescolar a instituts.
  • Cursos anuals i intensius de formació en teatre de l’Oprimit i teatre social.
  • Projectes en xarxa i col·laboracions amb altres entitats i institucions.
Els temes que tractem:

Les eines que el teatre social posa a les nostra disposició ens permeten tractar els temes següents, entre molts altres:

  • La resolució dels conflictes.
  • La gestió de les emocions, les habilitats socials.
  • La interculturalitat, el racisme i la xenofòbia.
  • La violència de gènere i la igualtat de gènere.
  • Les addicions.
  • El fracàs escolar, l’absentisme, l’assetjament escolar.
  • Les desigualtats socials, la desestructuració familiar.
  • La sexualitat en l’adolescència, la identitat sexual.

Els destinataris:

Ens adrecem a tots els col·lectius, i particularment a:

• Adolescents i joves.

• Dones.

• Persones en situació o risc d’exclusió social.

Els beneficiaris:

Des del 2003, curs rere curs, de 300 a 500 persones pertanyents als col·lectius esmentats més amunt participen als diversos programes d’intervenció i de formació que duem a terme. Pel que fa al públic de les peces de teatre fòrum, calculem que cada any hi participen unes 2.000 persones.

A aquests beneficiaris directes, cal afegir-hi els beneficiaris indirectes, és a dir, tot l’entorn immediat de les persones amb qui treballem: famílies, personal docent, agents socials…

Els resultats:

L’evolució positiva dels grups amb els quals treballem amb els nostres projectes d’intervenció a través del teatre social al llarg de cada curs es fa palesa any rere any.

D’una banda, perquè les eines que posem a l’abast dels col·lectius amb els quals tractem permeten abordar situacions conflictives impulsant la reflexió, la crítica, la consciència, la reacció i la recerca de solucions; i, d’altra banda, perquè es treballen les habilitats socials, l’autoestima, el diàleg, l’escolta i el treball en equip d’una manera dinàmica i intensa i des d’una perspectiva no acadèmica, cosa que sovint ens permet anar més enllà d’una simple intervenció amb eines més reglades o convencionals.

Des del 2003, hem treballat i hem col·laborat amb nombroses administracions, institucions i entitats, entre les quals:

Administracions: Generalitat de Catalunya • Diputació de Barcelona • més de 120 ajuntaments de Catalunya i l’Estat…

Entitats: Federació d’Entitats d’Atenció i d’Educació a la Infància i l’Adolescència (FEDAIA) • Obra Social ”la Caixa” • SGAE • SOS Racisme • Educació sense Fronteres • Plataforma contra les Violències de Gènere • Fundació Servei Solidari per la Inclusió Social • Fundació Futbol Club Barcelona • Fundació La Roda • Teatre Nacional de Catalunya • centres cívics, casals de joves i centres oberts de tot Catalunya…

Centres educatius: Arenys de Munt: IES Perramon • Badia del Vallès: IES Badia del Vallès, IES Frederica Montseny • Barcelona: American School of Barcelona, IES Miquel Tarradell (Raval), IES Milà i Fontanals (Raval), CEIP Enric Granados (Zona Franca), IES Ausiàs March (les Corts) • Cardedeu: IES Pla Marcell • Castellar del Vallès: IES Puig de la Creu, IES Castellar del Vallès • Dosrius: IES Dosrius • Llicà d’Avall: Institut el Vern • Manresa: IES Lluís de Peguera, IES Lacetània, IES Guillem Catá • Mataró: IES Salesians • Montcada i Reixac: IES La Salle Montcada • Montornès del Vallès: Escola de Música • Sant Adrià de Besòs: IES Fòrum (la Mina), IES Vázquez Montalbán • Sant Celoni: IES Baix Montseny.

EL TEATRE COM A EINA DE TRANSFORMACIÓ.

El teatre és una excel·lent forma artística d’expressió, però també és una eina de coneixement,
tant de nosaltres mateixos com del nostre entorn, que ens pot ajudar a conèixer més bé el món
en què vivim per poder-lo transformar de la millor manera.

El teatre és un mirall de la nostra societat. Per dur a terme les activitats de teatre social, cal fer una anàlisi permanent de la realitat, de manera que tot allò que es faci sempre sigui pròxim a les persones i als col·lectius amb els quals es treballa en cada moment. Es tracta d’utilitzar el teatre com un reflex del nostre entorn, que alhora ens ajudi a conèixer-nos millor a nosaltres mateixos.

El teatre és una eina de reflexió i de transformació social. El teatre dóna un sentit diferent a les emocions. En els tallers de teatre social, tenim l‘oportunitat de controlar-les o dirigir-les, cosa que en la vida real moltes vegades no es pot fer. Assajar la realitat ens dóna nous recursos, l‘oportunitat de fer les coses d’una manera diferent o de veure’ns des de fora.

Mitjançant el teatre, aprenem a domesticar les emocions, els impulsos, les pors, i ho fem jugant, sense buscar una finalitat terapèutica o educativa. El teatre crea espais de llibertat, on podem alliberar els nostres records, les nostres emocions i la nostra imaginació. Ens ofereix eines i estratègies per analitzar els nostres conflictes i trobar les nostres pròpies solucions. En àmbits com l’educació, el lleure i la intervenció social, el teatre de l’Oprimit i el teatre social es converteixen, doncs, en una eina efectiva, una eina dinàmica i participativa, que permet treballar d’una manera molt satisfactòria i, fins i tot, sovint, amb resultats sorprenents.

ImpactaT és una associació pionera a Catalunya en teatre social i teatre de l’Oprimit. Parlem amb una de les seves fundadores, Anna Caubet, i amb alguns dels participants en un projecte intergeneracional. Vídeo: És un reportatge del programa Teló de Fons de la Xarxa. Barcelona 2017.

L’espec-actor.

Els actors fan a l’escenari exactament tot allò que nosaltres fem a la vida quotidiana. Es mouen, parlen, expressen idees i revelen passions, exactament com ho fem nosaltres a les nostres vides. L‘única diferència entre nosaltres i ells és que els actors són conscients que utilitzen aquest llenguatge, i això els fa més aptes per fer-lo servir. Els «no-actors», en canvi, ignoren que fan teatre, que parlen teatralment, que fan servir el llenguatge teatral.

UNS QUANTS CONCEPTES CLAUS...

Teatre social.
Gènere de les arts escèniques que fa servir diverses tècniques teatrals per fer visibles els conflictes socials, per reflexionar-hi i per resoldre’ls.

Teatre fòrum.
Obra teatral breu que planteja un conflicte no resolt. Un cop s’ha representat l’obra, es convida els espectadors a posar-se al lloc dels actors i a modificar les accions dels personatges per buscar solucions al conflicte. Finalment, s’analitza i es debat entre tots cada una de les solucions aportades.

Teatre imatge.
Tècnica teatral utilitzada en el teatre social per reflectir idees, situacions o emocions mitjançant el llenguatge no verbal.

Pretext dramàtic.
Metodologia establerta per Allan Owens que consisteix en la representació teatralitzada d’un conte, d’una llegenda o d’una història que dóna peu a tractar un conflicte proper als participants.

Teatre de l’Oprimit.
Conjunt de metodologies creades pel dramaturg brasiler Augusto Boal en els anys seixanta per fer aflorar les opressions i els conflictes. Transforma l’espectador en protagonista de l’acció dramàtica per convertir-lo en l’artífex del seu propi alliberament.

Teatre comunitari.
D’origen argentí, aquesta tendència planteja el teatre com a eina per dinamitzar i transformar la comunitat.

FORMACIÓ PER A ADULTS

Els tallers i cursos de formació en teatre social s’adrecen a totes les persones interessades en les tècniques i les eines de reflexió i de transformació de conflictes del teatre de l’Oprimit d’Augusto Boal i en altres tècniques de teatre interactiu i teatre social. També s’adrecen als professionals de diversos àmbits que volen utilitzar aquestes eines per treballar amb els col·lectius que atenen.

Projectes duts a terme:

  • Cursos per a tècnics i educadors dels Serveis Socials de l’Àrea de Benestar Social de la Diputació de Barcelona (Llars Mundet).
  • Formació Permanent de la Diputació de Barcelona (Llars Mundet).
  • Escola d’Estiu de la Diputació de Barcelona (Escola Industrial).
  • Cursos al Centre Cívic Drassanes de Barcelona, Centre Cívic Parc Sandaru, oberts a tothom (des del 2002).

Objectius:

  • Posar a la pràctica les metodologies que utilitzen el teatre social i les arts escèniques com a eines d’educació, integració, prevenció, creixement personal, enriquiment cultural i de lluita contra l’exclusió.
  • Aportar als professionals la possibilitat de treballar d’una manera pràctica i interdisciplinària.
  • Donar a conèixer eines per a la resolució de conflictes.
  • Estimular la utilització del teatre participatiu com a forma alternativa d’aprenentatge i de reflexió social.
  • Oferir eines i estratègies per analitzar els nostres conflictes i trobar les nostres pròpies solucions.

Continguts:

  • Jocs d’entrenament. Jocs per treballar la confiança, per despertar els sentits, de coneixement i coordinació del cos, per ajudar a la concentració i a la comunicació, jocs cooperatius.
  • Tècniques específiques de teatre interactiu. Aprenentatge dels recursos dramàtics que es fan servir a l’hora de muntar una peça de teatre interactiu. Desenvolupament pas a pas del procés de creació de la peça.
  • Teatre imatge. La importància de l’expressió corporal com a llenguatge universal. Anàlisi de situacions de conflicte. «De la imatge real a la imatge ideal».
  • Teatre fòrum (Augusto Boal). La peça de teatre fòrum reflecteix la problemàtica que cal tractar respecte a les situacions conflictives proposades pels participants i es prepara posant en pràctica les diferents tècniques i els jocs que es practiquen en cada sessió del curs.
  • La figura del jòquer. Sessió pràctica per aprendre a conduir una sessió de teatre fòrum.
  • Pretextos dramàtics (Allan Owens). Utilitzar històries, contes, llegendes…, com a pretext per treballar situacions o fets conflictius.
  • Arco Iris del Deseo. Tècniques introspectives.
  • Estètica de l’Oprimit. Treballar els conflictes a partir de diferents disciplines artístiques com les arts plàstiques, la música i la poesia.

PRETEXTOS DRAMATICS

El pretext dramàtic o procés dramàtic és una eina que, mitjançant una història teatralitzada, estimula els participants d’una manera física, emocional i intel·lectual, fent-los viure situacions conflictives de personatges ficticis, que poden ser paral·leles a les pròpies. Aquesta tècnica escènica s’utilitza com a element d’integració i de resolució de conflictes socials.

Històries per reflexionar activament.

Algunes de les històries que ImpactaT fa servir i posa a disposició del públic estan creades pel mateix grup, i d’altres són d’Allan Owens, el creador d’aquesta eina dramàtica, que posa a la pràctica mètodes teatrals com a eines pedagògiques amb l’objectiu de generar processos d’autoconeixement i d’aprenentatge. Se’l reconeix internacionalment pel treball dut a terme a les presons i és autor de nombrosos articles i llibres sobre l’ús del teatre com a eina pedagògica.

Els pretextos que presentem estan basats en contes, en llegendes o en obres dramàtiques, com ara Hamlet, la paràbola del fill pròdig de la Bíblia o la Bella i la Bèstia…

«En el pretext dramàtic, els pensaments dels participants estan actius en dues realitats simultànies, la realitat examinada a través del drama, i la sovint no examinada realitat de la vida quotidiana. El potencial d’aquesta metodologia és precisament el moviment entre aquestes dues realitats, alhora que es generen i es negocien noves comprensions en el diàleg.»

Aquests són alguns dels pretextos dramàtics amb què treballem:

  • La llei del mirall › La violència de gènere.
  • L’extraterrestre › Què és ser una persona d’èxit?
  • Paràbola del fill pròdig › El perdó.
  • Hamlet › Reflexió sobre el procés que fem en prendre una decisió.
  • La dona misteriosa › La marginació social.
  • Miranda Zup, la guerrera intergalàctica › La diversitat.
  • La Bella i la Bèstia › Les convencions i els estereotips.
  • La roba bruta › Els drets dels infants.
  • L’esquirol i el porc espí › La convivència i ètica.
  • Àlex i el dragó › Les drogues.

 

  • Obra teatral participativa de 90 minuts.
  • Tots els públics.
  • Eina particularment eficaç en els processos de resolució de conflictes.
  • Temàtiques tractades: violència de gèneres, diversitat, drogues, presa de decisions, exclusió social…

Transparència